Sprzedaż samochodu a formalności – o czym należy pamiętać?

Sprzedaż samochodu to często powód do zadowolenia, jednak zanim zaczniemy świętować, warto dopełnić kilku formalności. Na sprzedającym ciąży obowiązek zgłoszenia zbycia samochodu do Wydziału Komunikacji oraz ubezpieczyciela. Jak to zrobić, ile mamy czasu i co grozi za nie dopełnienie obowiązków?

 

Wbrew pozorom proces sprzedaży auta nie kończy się na podpisaniu umowy i przeliczeniu gotówki. Nie ważne, czy sprzedajemy samochód przedstawicielowi auto skupu, do komisu czy osobie prywatnej.  Po zakończeniu transakcji należy pamiętać o dopełnieniu ustawowych obowiązków, które pozwolą w pełni cieszyć się ze sprzedaży. Dopełnienie formalności w określonych terminach pozwoli uniknąć problemów, które mogą pojawić się z winy nowego właściciela.

 

Skorzystanie z usług rzetelnego i doświadczonego auto skupu pozwoli zaoszczędzić sporo czasu na szukaniu kupca, zamieszczaniu ogłoszeń i nieproduktywnych spotkaniach. Przedstawiciel auto skupu przygotuje za nas umowę kupna - sprzedaży, pomoże odzyskać opłaconą składkę na ubezpieczenie, a nam pozostanie jedynie wizyta w Wydziale Komunikacji i kontakcie z ubezpieczycielem.

 

W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, o czym należy pamiętać po sprzedaży auta? Jakie obowiązki i formalności musi spełnić sprzedający oraz co grozi za ich niedopełnienie?

 

Gdzie zgłosić sprzedaż auta?

 

Po podpisaniu umowy kupna – sprzedaży auta oraz otrzymaniu zapłaty, należy poinformować o tym fakcie starostę. Aby to zrobić, należy udać się do Wydziału Komunikacji urzędu, w którym jest zarejestrowany pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta lub dzielnicy. Zgłoszenie można złożyć na 3 sposoby: podczas osobistej wizyty w urzędzie, wysyłając dokumenty pocztą lub skorzystać z internetowej platformy ePUAP. Sama usługa zgłoszenia zbycia samochodu jest bezpłatna.

 

Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia sprzedaży samochodu?

 

Do zgłoszenia sprzedaży samochodu w urzędzie potrzebujemy: wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu, który otrzymamy w urzędzie, kopię dokumentu potwierdzającego sprzedaż samochodu np.: umowę kupna – sprzedaży lub umowę darowizny pojazdu oraz dowód osobisty, lub paszport w przypadku, gdy dotychczasowym właścicielem jest osoba fizyczna. Jeśli w dowodzie rejestracyjny widnieje osoba prawna, wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

 

Co grozi za niezgłoszenie sprzedaży auta?

 

Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży, na sprzedającym i kupującym powstaje obowiązek zgłoszenia zbycia lub zakupu samochodu. Ustawodawca na dopełnienie tego obowiązku daje 30 dni. Z uwagi na ogłoszony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii z powodu COVID-19, termin ten uległ wydłużeniu i obecnie na załatwienie sprawy mamy 60 dni. Wydłużony termin obowiązuje od 1 lipca 2021 do odwołania. Co grozi za niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o zbyciu pojazdu? Jeśli nie zgłosimy zbycia samochodu w terminie, możemy zapłacić karę w wysokości 200-1000 zł. Mówi o tym art. 140mb pkt. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

 

"Kto, będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu – podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł".

 

Nie warto czekać ze zgłoszeniem sprzedaży auta, gdyż narażamy się nie tylko na karę, ale również dalsze konsekwencje związane z użytkowaniem pojazdu przez nowego właściciela. Jakie? Wszystkie mandaty wystawione po zbyciu auta, będzie wciąż otrzymywał stary właściciel. Jeśli auto będzie brało udział w stłuczce, wypadku lub do gorsza zostanie użyte do popełnienia przestępstwa, funkcjonariusze w pierwszej kolejności zgłoszą się do osoby, która figuruje w bazie CEPiK jako właściciel. Dlatego też, aby uniknąć niepotrzebnych kłopotów, warto w terminie zgłosić sprzedaż samochodu, tym bardziej że zgłoszenie sprzedaży możemy wykonać również przez Internet. Co ważne, zgłoszenie zbycia auta, zabezpiecza nas nawet jeśli nowy właściciel nie zgłosił nabycia i nie przerejestrował auta.

 

Sprzedaż samochodu a ubezpieczenie - formalności

 

Kolejną formalnością, o której sprzedający powinien pamiętać, jest poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym samochód jest ubezpieczony o zbyciu pojazdu. Lepiej nie odkładać tego na później, gdyż mamy tylko 14 dni od dnia, w którym zawarta zastała umowa kupna – sprzedaży. Co grozi za niezgłoszenie do ubezpieczyciela zbycia samochodu, lub też zgłosisz sprzedaż po terminie? Niestety mogą czekać Cię nieprzyjemności związane z brakiem opłaty kolejnej transzy za składkę, odpowiedzialność za wystawione mandaty czy kolizje spowodowane przez nowego właściciela. Od momentu zgłoszenia ubezpieczycielowi sprzedaży auta, wszelkie obowiązki i prawa związane z OC przechodzą na nowego właściciela.

 

Sprzedając samochód skupowi aut DAR CAR, możesz uzyskać zwrot niewykorzystanej składki ubezpieczeniowej. Wystarczy, że na spotkaniu poinformujesz naszego pracownika o chęci zwrotu OC. Na Twoje życzenie sporządzony zostanie dokument wypowiedzenia polisy OC, który pozwoli Ci na odzyskanie opłaconej składki.  

 

Sprzedaż samochodu na własną rękę wiąże się nie tylko ze stratą czasu i pieniędzy, ale również z wieloma formalnościami i niewiadomymi, z którymi musimy poradzić sobie sami.

 

Korzystając z usług naszego skupu samochodów używanych, możesz liczyć na pomoc podczas całego procesu sprzedaży, dzięki czemu nie musisz się o nic martwić. Nasi eksperci chętnie podzielą się wiedzą oraz odpowiedzą na każde pytanie dotyczące formalności, jakie należy dopełnić po podpisaniu umowy kupna – sprzedaży, by w spokoju móc cieszyć się z otrzymanej zapłaty. Aby umówić na spotkanie, zadzwoń pod numer tel. 501 058 798 lub napisz na adres: megdar@wp.pl, możesz również wypełnić niezobowiązujący formularz wyceny